Na sejmową ścieżkę legislacyjną trafił poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych.
Głównym celem utworzenia funduszy promocji jest wspieranie marketingu, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. Fundusze promocji zostały utworzone dla tych sektorów, o które wnioskowały organizacje branżowe.
Wskazać należy, iż ustawa o funduszach promocji zakreśla jedynie pole działań, natomiast ustalenie konkretnych zadań realizowanych ze środków funduszy promocji w danym roku, należy do kompetencji przedstawicieli organizacji branżowych reprezentujących producentów rolnych oraz przetwórców działających w danym sektorze, którzy tworzą odrębną dla każdego funduszu komisję zarządzającą. A zatem, komisje zarządzające decydują o przeznaczeniu dostępnych środków, tworząc roczne plany finansowe. Określane są w nich przedsięwzięcia, które w danym roku będą realizowane ze środków funduszu oraz maksymalne kwoty, jakie mogą zostać przeznaczone na realizację poszczególnych zadań. Wyłącznie zadania ujęte w planie finansowym danego funduszu mogą być dofinansowane ze środków funduszy.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o funduszach promocji, o środki funduszy promocji mogą ubiegać się ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców produktów rolno-spożywczych mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy produkują lub dokonują obrotu towarami określonymi w tym przepisie lub ogólnokrajowe organizacje branżowe lub międzybranżowe zrzeszające producentów lub przetwórców produktów rolno-spożywczych inne niż określone wyżej, jeśli ich cele statutowe są zgodne z celami funduszy promocji.
Rzepak jako jedna z najbardziej rozpowszechnionych, a jednocześnie wciąż perspektywicznych upraw polowych
Działania mające na celu promocję spożycia produktów pszczelich,
udział w wystawach i targach związanych z produkcją lub przetwórstwem produktów pszczelich, badania rynkowe dotyczące spożycia produktów pszczelich, badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości produktów pszczelich oraz prowadzących do wzrostu ich spożycia (art. 9 ust. 1 pkt 3 projektowanej ustawy), szkolenia producentów i przetwórców produktów pszczelich oraz udział krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku produktów pszczelich (art. 9 ust. 1 pkt 3 projektowanej ustawy).
i jakości zawiązywanych nasion w łuszczynie. Wysoka liczba łuszczyn i nasion
w łuszczynach jest podstawowym czynnikiem warunkującym uzyskanie wysokich plonów
i bezpośrednio przekłada się na końcowy efekt ekonomiczny uprawy. Ocenia się, że dzięki zapylaniu rzepaku przez pszczoły następuje wzrost plonu nasion o 10–30% (rozpiętość ta zależy od warunków pogodowych w okresie kwitnienia). Oprócz zwiększenia plonów, zapylanie kwiatów przez pszczoły wpływa korzystnie na jakość nasion.
W projektowanej ustawie w art. 3 zmienianej ustawy dodaje się do towarów, od wartości netto których nalicza
w ustawie jest mowa o towarach, rozumie się przez to również rośliny oleiste.
Przy założeniu, że wysokość wpłaty na Fundusz Promocji Roślin Oleistych będzie wynosiła 0,2% wartości netto od roślin oleistych, szacuje się, że średnie roczne wpływy
na ten fundusz będą wynosiły blisko 8 mln zł. Wpływy na takim poziomie umożliwią prowadzenie efektywnych działań służącym realizacji celów ustawy.
Dodatkowo, środki Funduszu Promocji Roślin Oleistych analogicznie, jak obecnie dziewięć funkcjonujących funduszy, będą mogły być przeznaczane również na sfinansowanie tzw. „wkładu własnego” organizacji branżowych, wymaganego przy wdrażaniu działań lub programów promocyjnych lub informacyjnych z udziałem środków unijnych, realizowanych w ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej.
W art. 2 ust. 2 pkt 10, dotyczących produktów pszczelich, limit nie może przekroczyć 15% maksymalnej kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację wszystkich zadań Funduszu Promocji Roślin Oleistych w danym roku finansowym to jest kwota około 1,2 miliona złotych rocznie.
Zgodnie z projektowaną ustawą proponuje się dodać po pkt 9 w art. 10 zmienianej ustawy pkt 10, w którym określa się, że środkami funduszu promocji zarządzać będą wyłącznie przedstawiciele organizacji branżowych reprezentujący producentów rolnych oraz przetwórców działających w sektorze roślin oleistych, którzy tworzą odrębną komisje zarządzającą. W ich skład wchodzić będzie: 4 przedstawicieli producentów z branży roślin oleistych, 1 przedstawiciel producentów produktów pszczelich, 3 przedstawicieli przetwórców oraz 1 przedstawiciel izb rolniczych. Członków komisji zarządzającej zgłaszać, a następnie wybierać będą przedstawiciele branży roślin oleistych. Komisja zarządzająca będzie decydowała o przeznaczeniu środków finansowych Funduszu Promocji Roślin Oleistych na konkretne zadania, ujmowane w rocznych planach finansowych.
WPŁYW NA SEKTOR FINANSÓW PUBLICZNYCH
o finansach publicznych – środki zapewniają branże, których dotyczą fundusze promocji. Analogicznie będzie w przypadku Funduszu Promocji Roślin Oleistych – środki zapewni sektor roślin oleistych.
Rola państwa ogranicza się jedynie do zapewnienia obsługi instytucjonalnej funduszy promocji w zakresie systemowego pobierania i gromadzenia środków, obsługi formalno-prawnej oraz finansowo-księgowej, a finansowanie zadań w tym zakresie realizowane jest wyłącznie ze środków funduszy promocji.
Jest projekt, dobry krok w kierunku poprawy promocji produktów pszczelich. Wykorzystanie tych możliwości będzie leżało w rękach organizacji pszczelarskich oraz firm zajmujących się obrotem produktami pszczelimi.
Pozdrawiam Piotr Krawczyk
Dodaj komentarz