Pszczoły zostały uznane za najważniejszy żywy organizm na Ziemi.

O tym, że pszczoły są ważne dla środowiska a jeszcze ważniejsze dla człowieka i prowadzonej przez niego gospodarki rolnej my pszczelarze wiemy już od dawna.

Pszczoły właśnie zostały uznane za najważniejszy żywy organizm na naszej planecie. Owady niezwykle pożyteczne, ale tak znaczącego i doniosłego tytułu pewnie nikt się nie spodziewał.

Jej żądło bardzo boli, ale gdyby zniknęły, bolałoby znacznie bardziej.

Earthwatch Institute stwierdził w ostatniej debacie Royal Geographic Society of London, że pszczoły są najważniejszą żywą istotą na planecie, jednak naukowcy ogłosili również: jest duże ryzyko wyginięcia pszczół.

Według ostatnich badań populacja wszystkich pszczołowatych na całym świecie zmniejszyła się nawet o 90%, przyczyny są różne w zależności od regionu, ale wśród głównych przyczyn wymieniane są: masowe wylesianie, brak bezpiecznych miejsc na gniazda, brak kwiatów, stosowanie niekontrolowanych pestycydów, zmiany w glebie.

Dlaczego pszczoły zostały uznane za najcenniejszą istotę na naszej planecie?

Centrum Przedsiębiorczości Apiculture Universidad Mayor (CeapiMayor) i Apiculture Corporation of Chile (Cach) przy wsparciu Fundacji Innowacji Rolnych (FIA) przeprowadziły badanie, w którym ustalono, że pszczoły są jedyną żywą istotą, która nie jest nosicielem żadnego rodzaju patogenu, niezależnie od tego, czy jest to grzyb, wirus czy bakteria.

Rolnictwo na świecie zależy w 70% od tych owadów, mówiąc bardziej jasno i bezpośrednio, można powiedzieć, że 70 na 100 pokarmów jest współprodukowanych przez pszczoły.

Również zapylanie przez pszczoły pozwala rozmnażać się roślinom, z których korzystają miliony zwierząt, bez nich fauna wkrótce zacząłaby zanikać.

Miód i inne produkty z ula wytwarzane przez pszczoły nie tylko służą jako pokarm, ale także zapewniają wiele korzyści dla naszego zdrowia i naszego ciała ale także dla przemysłu.

Według cytatu przypisanego Albertowi Einsteinowi, gdyby pszczoły zniknęły, ludzie mieliby 4 lata życia.

Jakie są przyczyny i hipotezy przypisywane wczesnemu znikaniu pszczół?

Federalny Instytut Technologiczny Szwajcarii stawia teorię, która obwinia fale wytwarzane przez telefonię komórkową. Wyjaśniają, że fale emitowane podczas połączeń mogą dezorientować pszczoły, powodując utratę orientacji i dlatego ich życie jest zagrożone.

Badacz i biolog Daniel Favre , wraz z innymi badaczami, przeprowadził 83 eksperymenty, które pokazują, że pszczoły w obecności tych fal wytwarzają hałas dziesięć razy wyższy niż zwykle, po to aby dać znać innym pszczołom. Informują się, że są w niebezpieczeństwie i trzeba opuścić ul.

Niewątpliwie największą przyczyną ginięcia pszczół jest ciągła fumigacja upraw, czego przykładem jest Kolumbia, ponieważ w ciągu ostatnich trzech lat 34 % pszczół zmarło z powodu zatrucia agro toksynami.

Czy istnieją rozwiązania tego problemu?

Rzeczywiście istnieją rozwiązania, problem polega na tym, że ich realizacja jest bardzo trudna, ponieważ w rolnictwie mamy bardzo zakorzenione praktyki agrotechniczne.

Zaproponowano jednak trzy rozwiązania z nadzieją, że uda się je zrealizować w krótkim czasie:

• Zakazać, a nie ograniczać, stosowania toksycznych pestycydów.
  • Promować całkowicie naturalne alternatywy rolnicze.
  • Prowadzić ciągłe badania i monitorowanie zdrowia, dobrostanu i ochrony pszczół.

To przykład problemu, który pojawia się u pszczół, i pilności wprowadzenia zmian w naszym zarządzaniu zasobami, mówi Luciano Grisales , przedstawiciel Izby Handlowej Kolumbii.

Niezwykle ważne jest ustalenie strategicznego charakteru ochrony i ponownego wzrostu liczebności pszczół i innych owadów zapylających, ponieważ zaniechanie odwrócenia destrukcyjnego procesu będzie skutkować tym, że za 10 lat nie będzie można liczyć na pszczoły w Kolumbii. Doprowadziłoby to do katastrofy żywnościowej i kryzysu zdrowotnego w tym kraju.

Czy obecna sytuacja pożytecznych owadów zapylających na świecie ma odzwierciedlenie na ich stan w Polsce?

Czy w Polsce obecna moda na pszczelarstwo poprawia ogólny stan zdrowotności owadów zapylających?

Czy ponowne dopuszczenie do stosowania zapraw neonikotynoidowych w uprawach rolniczych przyczynia się do poprawy zdrowia pszczół?

Jaka jest przyczyna dużych upadków rodzin pszczelich tej jesieni, czy tylko warroza a może są jeszcze inne przyczyny, że w wielu pasiekach pszczelarze otwierają puste ule?

Piotr Krawczyk